Mijn 5 favo ontbijtjes

Ontbijten word ik blij van. Maar dit is zeker niet voor iedereen het favo moment op de dag. Of dat komt omdat je geen ochtend mens bent, niet zo veel moeite wilt doen of gewoon echt niet graag eet ’s ochtends, ieder heeft z’n eigen gewoonten. Toch is ontbijten hartstikke belangrijk en een goede basis voor jouw dag. Je wilt toch ook graag een dag vol energie? Sla je ontbijt dus niet over. Vandaag daarom mijn 5 favo ontbijtjes, hopelijk inspireert het jou voor je ontbijtje op de vroege ochtend en word je net zo’n ontbijtfan als ik!

 

1. havermout met kwark en fruit

Dit ontbijtje staat voor mij op nummer 1. Waarom? Omdat het makkelijk is en tegelijkertijd voedzaam en dus eet ik dit dagelijks. Want s’ochtends blijft het altijd een race tegen de klok. Dit ontbijtje is zo simpel; alle ingrediënten in de blender, even mixen en vervolgens doe ik het in een ontbijtkom. Dan voeg ik wat superfoods/nootjes/zaden toe, gewoon waar ik op dat moment zin in heb en het is klaar om opgegeten te worden. Voedzaam en hartstikke lekker! Hoe eet jij je havermout in de ochtend?

2. Scrambled eggs

Op zondag is er tijd om uitgebreid te ontbijten. Meestal plan ik niet precies van te voren wat er gegeten wordt. Maar omdat de zondag toch iets speciaals heeft wordt er meestal wat meer aandacht besteed aan het ontbijtje. Een van mijn favorieten op de zondag zijn de scrambled eggs. Een goede manier om ook direct wat restjes groenten op te maken, en het vult lekker waardoor ik weer goed vooruit kan. Vooral als er op de zondag nog gesport gaat worden vind ik dit heerlijk. Niet al te zwaar maar een goede start van de dag.

3. Mugcake

Vorige week schreef ik al over de mugcake. Een super simpel ontbijtje en ook prima verantwoord. Zelf houd ik niet van de warme havermout ontbijtjes, maar hiervoor maak ik graag een uitzondering. Handig voor als je je lief wilt verrassen met een ontbijtje en je hebt niet heel veel speciale ingrediënten in huis. Je hoeft hem er natuurlijk niet bij te vertellen dat je dat cakeje in nog geen 5 minuten in elkaar hebt geflanst! Heb jij ‘m al geprobeerd? Klik snel nog even op deze link.

4. Smoothies

I love smoothies. Je kunt er lekker mee variëren en je raakt er hartstikke vol van. Ondanks de enorme hype ik verkies de fruitige versies toch boven de groene smoothies . Geef mij maar de vrolijk gekleurde varianten, net een cocktail maar dan zonder alcohol;-) Zo wilt iedereen de dag toch starten! Zelf heb ik allerlei soorten diepvriesrfuit in huis, waarmee je makkelijk op ieder moment een smoothie kunt maken. Mijn favoriete combinatie? Dat is vers geperst sinaasappelsap met frambozen, mango en een klein beetje verse gember. De  frambozen komen uit de diepvries waardoor die smoothie gelijk lekker koud is. De gember geeft mijn imuunsysteem een boost.  Wat is jouw favoriet?

5. Gebakken eieren met spek

Tja, en eerlijk is eerlijk, deze mag toch niet op het lijstje ontbreken…Het ultieme anti-kater ontbijt is voor mij brood met gebakken eieren, kaas en spek. Na een goede avond drinken heb ik zin in vast voedsel. Wat is er beter op een brakke ochtend om te starten met eieren met uitgebakken spek en kaas? Heerlijk.

Dit eet ik stiekem ook wel eens als ik geen kater heb. Daarom koop ik maar niet te vaak spek, dan kan ik de verleiding wat makkelijker weerstaan. Maar als ik van te voren weet dat die brakke ochtend eraan komt, dan komen net genoemde ingrediënten sowieso op de boodschappenlijst. Verder ontbijt ik niet zo vaak met brood. Ik probeer mijn broodhoeveelheid te matigen en de makkelijkste manier is dan om bij het ontbijt geen brood te eten, ik mis het ook helemaal niet. Dat brood kan ik dan mooi bewaren voor de lunch!

 

Dit was mijn huidige top 5 van ontbijtjes. Zodra ik wakker word kan ik echt uitkijken naar m’n ontbijt. Ik vind het ook super belangrijk om altijd te ontbijten voordat ik de deur uit ga. Dat heb ik van huis uit mee gekregen, ik voel me een stuk energieker als ik heb gegeten voordat de dag start.

Mijn advies: zorg dat je altijd wat eet voordat je start met je drukke schema voor de dag. Het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Varieer en experimenteer zelf eens met wat ontbijtjes en vind jouw ideale snelle ontbijt. Een makkelijke weg is uiteraard om onderweg nog snel een croissant en een drankje te halen, maar naast dat het niet zo goed voor je portemonnee is, kun je een veel gezondere en goedkopere variant thuis klaarmaken. Misschien heb jij iedere ochtend een lange autoreis voor de boeg en wil je onderweg eten? Maak dan die smoothie zo heb je tijdens je rit alle tijd om je dag gezond te starten.  Er zijn genoeg excuses te vinden waarom je ’s ochtends niet ontbijt, maar nog meer redenen om wel te ontbijten. Doen dus!

 

Related Posts

1 Comment

  • Reply Lilly februari 25, 2015 at 7:00 am

    leuk…

    maar de mugcake is mijn favoriet…

  • Leave a Reply